خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/10/16 - 17:49
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : اجتماعی
نوروزی در تشریح دستور کار کمیسیون قضایی مجلس:

بررسی بودجه بخش قضایی کشور در لایحه 98با حضور مسئولان مربوطه

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس از بررسی بودجه بخش قضایی کشور در لایحه سال 98 با حضور مسئولان مربوطه در نشست امروز این کمیسیون خبر داد.

حسن نوروزی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح دستور کار امروز ( یکشنبه، 16 دی ماه ) کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از بررسی بودجه بخش قضایی کشور در لایحه سال 98 با حضور مسولانی از قوه قضائیه، وزارت دادگستری، سازمان ثبت، پزشکی قانونی، دیوان عدالت اداری، سازمان قضایی نیروهای مسلح و شورای حل اختلاف خبر داد و گفت: بودجه ای که در برنامه ششم توسعه مقرر شده به قوه قضائیه اختصاص یابد 2.9 دهم از کل بودجه کشور است.



شورای حل اختلاف به 2 میلیون و 800 هزار پرونده رسیدگی می کند



سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه شورای حل اختلاف در نشست امروز بررسی شد، افزود: این مرکز دارای 34 هزار پرسنل است که از این تعداد 15 هزار نفر به صورت تمام وقت مشغول هستند و به 2 میلیون و 800 هزار پرونده رسیدگی می کنند و از این تعداد 32 درصد به مصالحه ختم شده است و زمان رسیدگی به پرونده ها در شورای حل و اختلاف نسبت به دادسرا و دادگاه ها کمتر است.



درآمد شورای حل اختلاف در سال 96، 300 میلیارد تومان رشد داشته است



وی ادامه داد: شورای حل اختلاف در سال 96، 300 میلیارد درآمد داشته و مقرر شد در سال 97، 250 میلیارد تومان درآمد داشته باشند که تاکنون 240 میلیارد تومان آن تحقق پیدا کرده است.



این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: از بودجه فعلی 61 درصد به خود اختصاص داده اند و 75 درصد مردم نیز از عملکرد شورای حل اختلاف راضی هستند؛ درآمد شورا 20 درصد رشد داشته و مقرر شد در سال 98، 300 میلیارد تومان درآمد داشته باشد که رشد منابع آن 16 و رشد متقارن 27 درصد است که در این راستا روی هم رفته 20 درصد رشد خواهند داشت.



نوروزی افزود: در نشست امروز مقرر شد برای 15 هزار نفری که در شورا به صورت تمام وقت مشغول هستند حداقل حقوقی که در ماده 23 قانون شورای حل اختلاف آمده است اختصاص یابد.



پیشنهاد شورای حل اختلاف برای افزایش 20 تا 30 میلیارد تومانی بودجه



سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در نشست امروز مقرر شد به کمیسیون تلفیق پیشنهاد دهیم بودجه شورای حل اختلاف در لایحه 98 را 20 تا 30 میلیارد تومان افزایش دهیم تا بیمه عقب مانده و پاداش های معوقه را جبران کنند، گفت: از مشکلات شورا مشکل خرید 200 دستگاه خودرو است که نیازمند تقویت ناوگان هستند.



وی با یادآوری بررسی بودجه دیوان عدالت اداری در نشست امروز ادامه داد: دیوان دارای 75 شعبه بدوی، 30 شعبه تجدیدنظر و 12 شعبه اجرای احکام است که درآمد آن در سال 96 نسبت به سال 95، 25 درصد رشد داشته و به 12 هزار پرونده رسیدگی کرده است.



این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: مسئولان دیوان عدالت اداری نسبت به بودجه خود در لایحه98 اعتراضی نداشته است اما بر ضرورت ایجاد جایگاهی برای ایجاد 35 شعبه تاکید داشتند که بر این اساس زمینی در مجاورت دیوان عدالت به متراژ5 هزار متر که قیمت آن 70 میلیارد تومان است را قرار است برای ساخت 35 شعبه خریداری کنند بنابراین مقرر شد ما به کمیسیون تلفیق پیشنهاد اختصاص 70 میلیارد تومان برای خرید زمین و  10 میلیارد تومان نیز برای تجهیز آن را ارائه کنیم.



نوروزی با بیان اینکه بودجه سازمان قضایی نیروهای مسلح در لایحه 98 در نشست امروز بررسی شد، یادآور شد: این سازمان در 31 استان شعبه دارد و مقرر شد در سایر مناطق مانند رباط کریم، سراوان و زابل نیز شعبه داشته باشد.



وی افزود: بودجه این سازمان در لایحه 98، 214 میلیارد تومان است که مسئولان سازمان بر این باور هستند که بودجه شان باید 337 میلیارد تومان باشد؛ سازمان دارای 324 قاضی است در حالی که نیاز به 376 قاضی دارند و با کمبود نیرو مواجه هستند.



این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: این سازمان از سازمان هایی است که نسبت به تملک دارایی و همچنین برای استخدام قضات و پرسنل جدید نیازمند کمک و مساعدت است که مقرر شد ما پیشنهاد افزایش بودجه آنها را از 214 میلیارد تومان به 337 میلیارد به کمیسیون تلفیق داشته باشیم.



نوروزی یادآور شد: مسئولان سازمان برنامه و بودجه در نشست امروز مطرح کردند که تمامی پشنهادات را در سال 97 اجرایی و اگر چه تکلیف بود که به خاطر تحریم از کل بودجه ها 11 درصد کسر کنیم اما بودجه سازمان قضایی نیروهای مسلح را به صورت کامل پرداخت کردیم.



نماینده مردم رباط کریم در مجلس از بررسی بودجه سازمان پزشکی قانونی در نشست امروز خبر داد و گفت: بودجه سال جاری این سازمان 200 میلیارد بوده که تاکنون 70 درصد آن تخصیص یافته اما به دلیل اینکه پزشکی قانونی در تمامی شهرستان ها و استان ها دارای اداره، پزشک، کارمند و کارگر بوده و همچنین به ساختمان هایی نیاز دارد بنابراین 5 تا 6 مورد پیشنهاد برای ارائه به کمیسیون تلفیق داشتند که قرار شد آنها را در کمیسیون مطرح کنیم.



بودجه سازمان پزشکی قانونی 32 درصد و درآمد آن 11 رشد داشته است



عضو فراکسیون روحانیون مجلس دهم افزود: بودجه سازمان پزشکی قانونی 32 درصد و درآمد آن 11 رشد داشته است؛ قرار بود این سازمان در سال جاری 142 درآمد داشته باشد که تاکنون بیش از 102 میلیون تومان آن طی 9 ماهه تحقق یافته همچنین اعتبارات عمرانی آن در سال 97 به طور کامل داده شده اما نتوانسته سهم را افزایش دهد این سازمان برای انجام پروژه نیاز به 162 میلیارد تومان منابع مالی جدید دارد البته سازمان برنامه و بودجه و همچنین مسئولان این سازمان نسبت به بودجه لحاظ شده در لایحه 98 ناراضی بودند؛ مسئولان سازمان 6 پیشنهاد را برای طرح در کمیسیون تلفیق به ما ارائه کردند.



وی با یادآوری بررسی بودجه پیشنهادی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست امروز، گفت: این سازمان از طریق کاداستر هزار و 154 میلیارد درآمد داشته که به خزانه واریز شده یعنی 272 میلیارد به هلال احمر و 600 میلیارد به دولت و همچنین 24.7یعنی به طور تقریبی 869 میلیارد تومان به  خود سازمان پرداخت شده است.



 سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از نگرانی های مسئولان سازمان ثبت اسناد با وجود در اختیار داشتن ثبت اختراعات، برندها، علائم تجاری و شرکت ها و همچنین ساماندهی نقشه کاداستر کشور، سندهای تک برگی، ایجاد بانک املاک کشور و اسکن کردن تمامی پرونده های قدیمی، ثبتی و به روز کردن وضعیت ثبت کشور از آنجایی که درآمد این سازمان از 500 میلیارد سال 95 به 2 هزار میلیارد تومان افزایش یافته انتظار داشتند که دولت و هلال احمر کمتر از بودجه آنها بردارند تا بتوانند از بودجه در اختیار برای ایجاد بانک املاک کشور و ثبت کاداستر و همچنین تکمیل و تجهیز ادارات خود استفاده کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 270950
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار